Podstawy fotografii: trójkąt ekspozycji.

wtorek, 12 marca 2019

Fotografia jest ze mną od zawsze. O dzieciaka obserwowałam mojego tatę, który z umiłowaniem wykonywał fotografie na zlotach rodzinnych swoim Zenithem. Chociaż juz odeszliśmy od aparatów analogowych, to i z cyfrowymi są problemy. Dzisiejszy poradnik jest wstępem, podstawą, którą musisz znać aby z trybu auto przejść na manualny.

W tym poście poznasz 3 pojęcia: ISO, czas naświetlania i F czyli przysłona.

Czym jest ekspozycja?

Ekspozycja to nic innego jak ilość światła, które pada na nasz materiał światłoczuły- czyli matrycę aparatu. Światło konieczne jest do zrobienia prawidłowego zdjęcia, więc wszystkie parametry będziemy ustawiać właśnie pod wartość śwatła, którą zbierze nasz obiektyw i przekaże matrycy.
Wyraża się ona w ISO,f i czasie naświetlania.

ISO

Czułość ISO  określa jak nasz aparat reaguje na ilość światła. Dzięki zmiennej wartości ISO możemy zrobić jasne zdjęcie w pochmurny dzień lub nieprześwietlone zdjęcie w słoneczny dzień. w dni pochmurne wybieramy wyższą wartość np 400, 600 dzięki czemu nasze zdjęcie będzie w stanie oddać jasność i kolory obiektu, który fotografujemy a zdjęcie nie będzie zaciemnione. I na odwrót, w jasne dni wybierajmy ido niższe np 50, 100, które pozwoli nam zrobić zdjęcie nieprześwietlone, Niby wszystko fajnie prawda? Otóż nie do końca, im wyższe ISO tym bardziej zarniste i "zaszumione" zdjęcie.
niskie iso 200

wysokie iso 12000

Czas naświetlania

To inaczej czas, w którym naświetlana jest matryca aparatu. Za funkcje blokującą i otwierającą dostęp światła odpowiedzialna jest migawka, czyli hmmm "drzwiczki", które wpuszczają światło do matrycy. Czas naświetlania wyrażony jest w sekundach, a najczęściej w ułamkach sekund czyli dajmy na to na aparacie wyświetla się 150 lub 1/150, czyli dosłownie otwarcie migawki trwa ułamek 1/150s . Zasada jest taka jak w iso, im ciemniejszy obszar mamy do sfotografowania tym dłuższy czas naświetlania. Natomiast przy dłuższym czasie naświetlania mamy większą szanse zrobić zdjęcie rozmyte, nieostre.
Jak więc dostosować czas naświetlania aby nasze zdjęcia były ostre przy niewielkim ruchu ręki? Najlepiej spojrzeć na obiektyw naszego aparatu. Ogólna zasada jest  taka że długość czasu naświetlania dostosowujemy pod wartość ogniskowej obiektywu. Czyli jak nasz obiektyw ma 50 mm wartość czasu naświetlania nie powinna być niższa niż 1/50.
Wspomnę jako ciekawostkę o pewnym rodzaju fotografii, która nazywa się malowanie światłem. Jest to uzyskanie malowniczych smuch, napisów, które możemy wykonać samym źródłem światła skierowanym w strone aparatu. Aby wykonać takie zdjęcie aparat musimy ustawić na aparacie i czas naświetlania ustawić na najdłuższy. po kliknieciu spustu możemy malować.
Wiele aparatów ma możliwość ustawienia czasu naświetlania na czas w którym trzymacie spust, u mnie ta funkcja nazywa się BULB.


F czyli przysłona 

Przysłona to nic innego jak listki w obiektywie które zamykają się i otwierają względem wpadającego swiatła. Im bardziej przymknięta przysłona( czyli wyższa wartość np F22, F11) tym mniej wpadającego światła a im bardziej otwarta ( np F 1.4 , F 2.0) tym więcej światła.
Oprócz tego, że przysłona wpuszcza nam światło odpowiada za tzw głębie ostrości. Głębia ostrości jest to obszar w którym zdjęcie jest ostre. Mała głębia ostrości( łaczy się z otwartą przysłoną na np F1.4) oznacza że wąski obszar będzie wyostrzony a reszta rozmyta i moze pojawić sie bokeh. Duża głębia ostrości znaczy że duży obszar na zdjęciu będzie wyraźny ( przysłona przymknięta np F11)

otwarta przysłona F2.0

wysoka przysłona np F11


tu dobrze widać listki przysłony obiektywu analogowego Helios 44-4
Każda z tych wartości jest zależna od siebie. Więc zmieniając jedną, musimy do tej zmiany dostosować drugą i trzecią. Nazywa się to trójkątem ekspozycji.
zdjęcie pobrane z cupkacefactory.pl
Mam nadzieję że jest dla was zrozumiałe to co starałam się przekazać. Jeśli jednak poszukujecie dokładniejszych opisów lub inaczej przedstawionej wiedzy serdecznie zapraszam was na blogi, które mi pomogły douczyć się w temacie parametrów.
 Cupcake Factory KLIK
FOTOBLOGIA KLIK
aGWER KLIK
 A wam życzę pięknych i klimatycznych ujęć!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez My pastel life